dinsdag 21 juni 2011

Elbow - Build A Rocket Boys (2011)

Laat ik het maar eerlijk bekennen, ik had nog nooit van ze gehoord en toen zag ik 'Lippy Kids' op Pinkpop, wat een gaaf nummer. Ze bestaan al sinds 1990 en de frontman/leadzang is van Guy Garvey. Dit is hun 5de studio album en de laatste 'The Seldom Seen Kid' uit 2008 was in de UK 2x platinum en verkocht in NL aardig. Dit laatste album heeft alles in zich om in NL de grootste tot nu toe te worden mede door hun optreden in Pinkpop waarschijnlijk. Dan nu het slechte nieuws, het evenementenbureau dat voor een doodgraversconventie het entertainment moet regelen kan stoppen met zoeken, huur Elbow maar in. Wat een depressieve, ontoegankelijke niet door te komen plaat is dit zeg. Het openingsnummer 'Birds' (8 minuten!!!) en het sluitnummer 'Dear Friends' zijn buiten het geweldige 'Lippy Kids' de enige nummers die om aan te horen zijn. 'With Love' is zelfs met kerkkoor kansloos, 'The Night' doet het vast goed in een oorlogsfilm als er een heel dorp wordt platgeschoten etc etc. Nee, zelfs als je konijn net is gestorven en je verkering zich heeft verhangen moet je hier niet naar luisteren. Sorry, ik schrijf niet echt snel een plaat de grond, sterker ik roep eerder misschien te vaak dat je de buidel MOET trekken maar van deze muziek begrijp ik, zelfs luisterend naar de teksten, niets. Om positief af te sluiten, 'The Seldom Seen Kid' was vast beter en als ik er tegenaan loop ga ik die zeker beluisteren.
AdiJos

Beste Tracks: 'Lippy Kids', 'Birds' en 'Dear Friends'
Slechtste: 'The Birs (reprise)' en de rest
1 ster

Geen opmerkingen: